Hoe staat het met de Kayersbeek?

Maandag, 4 februari 2019

Nieuws Kayersbeek:

Hoe staat het met de Kayersbeek?

Het grootste deel van het project Kayersbeek is afgerond. Onderdeel van de werkzaamheden is het zorgen dat de beekbodem redelijk waterdicht is. Daar wordt nu aan gewerkt.

Het is veel bezoekers aan het Zuiderpark de laatste tijd niet ontgaan: de vernieuwde Kayersbeek, waar in december voor het eerst water in stroomde, staat intussen alweer een tijdje droog. Dat komt doordat het verdeelwerk bovenaan bij de Dubbelbeek is dichtgezet, zodat er geen water de Kayersbeek instroomt. Dat is gedaan omdat er op sommige plekken nog water lekt uit de beek. De aannemer gaat de komende tijd deze lekken opsporen en dichten. Daarvoor moet de beek eerst droog staan. De komende tijd zal er onregelmatig nu eens wel en dan weer geen water in de beek stromen.

Niet ongebruikelijk
Het opsporen en dichten kan wel enige tijd duren, van enkele maanden tot wel een jaar, afhankelijk van hoeveel lekken er zijn. Het is niet ongebruikelijk dat een nieuwe beek lekt. Ook bij de Orderbeek en de Driehuizenspreng was dat na aanleg het geval.

Oorzaak
De extreem warme zomer is waarschijnlijk mede de oorzaak van het lekken. Door de hitte kon de leemachtige kleilaag rond de beek op grotere diepte gaan scheuren. Dat gebeurde vermoedelijk met name op de plekken waar houten palen voor de beschoeiing zijn aangebracht. Op enkele plekken zijn rondom de palen scheurtjes en ruimtes ontstaan, waardoor het water naar de omgeving kan lekken.

Aanpak
De volgende aanpak is voorgesteld: rondom de palen wordt nu eerst bentoniet aangebracht. Dit bestaat uit gedroogde kleikorrels die uitzetten onder de invloed van vocht en zo de ruimtes en scheurtjes opvullen. Tijdens die werkzaamheden zal er onregelmatig een tijdje wel en dan weer geen water in de beek zal staan. Maar uiteindelijk zal er in de Kayersbeek water stromen, zo verzekert projectleider Onno Heijsman.

Afronding
Conform de planning rondt de aannemer nog andere zaken af in de periode vanaf medio maart. Onder andere de aanleg van een pad, aanleg van beplanting langs de beek etcetera. Als de beek weer water kan voeren, volgt er een opening van hele project, samen met betrokkenen.

Meer informatie: o.heijsman@apeldoorn.nl